ריזלינג – חביב הקהל

מה יש בו בריזלינג שהופך אותו לחביב הקהל, למניה בטוחה בעולם של יין לבן ואולי לזן המוערך ביותר בתעשיית היין העולמית?

טעימה של יין ריזלינג טוב תנחם כמעט בכל מצב הודות לתכונות חיוביות רבות ומוניטין גבוה בהם הוא ניחן. לריזלינג עוצמת ניחוחות וטעמים גבוה, הוא מציע מגוון סגנונות יין בהקשר למיקום הגיאוגרפי (Alsace, Mosel..) ובהקשר לרמת הסוכר בתירוש – מאפשר בחירה, מכיל חמיצות טבעית גבוה שתוצאתה יין רענן וטרי ולרוב יציג אחוזי אלכוהול מתונים לאוהבי הז'אנר או למי שפותחים את הדלת בפעם הראשונה לריזלינג. יין ריזלינג שנבצר מחלקה בעלת מוניטין יוכל להציג מורכבות ניחוחות וטעמים בלתי נגמרת שהזמן עשה גם אחרי מספר עשורים, בתנאי שנשמר בתנאים אופטימאליים.

כזן ענבים ארומאטי ניחן הריזלינג בניחוחות פרחוניים ובושם בולטים בזכות נפח גבוה של קבוצות תאים אורגאניות בשם Terpens שאחראיות לניחוחות מהנים אלו (פרחים לבנים, ליים ודבש).

כצרכני יין, חשוב שנשאל את עצמנו באיזה סגנון של יין ריזלינג נבחר. האפשרויות מגוונות ונעות בין יין יבש ליין בעל רמת מתיקות משתנה. כדי להיחשף נסו תחילה לבחור בריזלינג גרמני. גרמניה היא "הבית" של הריזלינג. ריזלינג גרמני נטוע בנפח הגבוה ביותר בהשוואה לכל זן ענבים אחר שגדל בגרמניה ומציע מגוון רחב של יינות בעלי רמות סוכר שונות (7 רמות) מיבש ועד מתוק מאוד ותמיד יהיה מאוזן עם חמיצות טובה.

מומלץ להתייחס גם לשנת הבציר. ריזלינג וותיק יציע חוויה מרגשת, מורכבת ועשירה של ניחוחות וטעמים מתפתחים בעוד שיין ריזלינג צעיר (עד 3 שנים משנת הבציר) משמר ומדגיש את מאפייני הפרי הראשוני והפוטנציאל הארומאטי של היין. רוב יינות הריזלינג הינם צעירים וכדי להצליח בסגנון זה ייננים משתמשים בטכניקות ספציפיות – הפחתת מגע עם חמצן למינימום, שימוש ב SO2 כנוגד חמצון, השרייה קצרה על הקליפות, תסיסות בטמפ' נמוכה, עצירה של תסיסה מלולאקטית (בעיקר באזורי גידול חמים) ועוד.

מה מומלץ לאכול עם ריזלינג טוב.. אני אוהב לנסות דברים חדשים וממליץ לגוון ולייצר ניסיונות פחות מוכרים, במצב של 'גפרור אחרון בקופסא' להלן קלאסיקה אפשרית:

ריזלינג יבש – דג מעושן, אנטיפסטי, סלטים, סושי, מאכלי דגים ברטבים קרמיים, נקניקיות שמנמנות ועסיסיות, גבינות עיזים צעירות, תבשיל או נתחי חזיר ברוטב תפוחים חמצמץ.  

ריזלינג בעל רמת סוכר שיורי נוכח ביין (off dry or medium dry) – מנות אסייתיות, תבשיל קארי (ככל שהמנה חריפה מומלץ להתאים ריזלינג מתקתק יותר) , סלט פרות, פטה כבד, סלט ברווז אסייתי, כנפי עוף ברוטב דגים, אטריות נודלס חריפות.