על גבינות ויין

היסטוריה…

חג השבועות הפך במרוצת השנים ובחוגים שונים לחג קולינרי שווה וסיבה טובה לאירוח הדוניסטי של גבינות ויין, אז רגע לפני ההמלצות קצת תורה, מצוות ומעשים טובים…
חג השבועות (יום הביכורים) הינו חג יהודי ונחשב לשני מבין שלוש הרגלים וחל בחודש סיוון.
בתקופת בית המקדש הוקרב קרבן שנקרא "שתי הלחם" והחלה בו העונה של הבאת ביכורים. החג מזוהה גם עם מתן תורה ולכן קריאה בתורה ושאר מנהגי החג מתקיימים בו.

לחג השבועות שבעה מנהגים שונים ומיוחדים ובניהם אכילת מאכלי חלב, האזכור הראשון לכך הופיע במאה ה 14 אצל יהודי צרפת ואשכנז ואת ההמשך לקחו בששון מחלקות השיווק של חברות החלב, פרסום של רשתות השיווק, תוכניות אוכל ועוד. הפרסום והשיווק המודרני יצרו מכירות גבוהות של מאכלי חלב ובתוכן התברג היין כחלק נכבד מהחגיגה הכללית. מזה שנים חלק גדול מחוגי הבית בישראל חוגגים ומציינים את ערב שבועות תחת השם "ערב גבינות ויין" עם חברים.

שיפור באיכויות הגבינה והיין, סוגי הגבינה והיין בישראל והמגוון הרב של גבינות ויין המיובאים לישראל העצימו את החוויה הקולינרית והפכו אותה למורכבת ומגוונת. בשנים האחרונות אנשי מקצוע מציעים סדנת גבינות ויין עבור קהל שמעוניין להבין את השילוב המוצלח בין גבינה ליין. לסדנת גבינות ויין יתרונות רבים החל מלמידה משותפת, חוויה חושית והיכרות עם חבלי היין ופניני גבינה על הגלובוס.

למתעניינים, ארגנו מס' חברים או משפחה והזמינו סדנת גבינות ויין של "גפן ותאנה" שתעשה לכם סדר ברכישת נכונה של גבינות ויין, תקנה לכם קווים מנחים לשילובי גבינה ויין ותדגיש שילובי טעמים של יין וגבינה.

הלכה למעשה…

איך נתאים את הגבינה הנכונה ליין המושלם כדי לקבל שילוב קולינארי מוצלח? התשובה יכולה להיות מורכבת וארוכה, לכן כדי לסייע טעמנו וקיבצנו חמישה שילובים קלאסיים של גבינה ויין שמתחשבים באלמנטים נחוצים כמו טקסטורה, עוצמה, חמיצות, מתיקות, עובש ואזור גיאוגרפי.. (אנחנו ממליצים שלא לוותר ולבצע ניסיונות רבים של גבינה ויין גם מחוץ להגדרת הנוחות)

  1. גבינת ברי – אין גבינת ברי אחת.. (מקורה מצרפת מחלב בקר) חלקן צעירות וקלות חלקן בשלות ועבשות.. אך עם זאת הן מציעות במקרים רבים רכות, לחות מודגשת וטקסטורה מלטפת. היין – יין לבן שניחן בגוף בינוני וטקסטורה בעלת נוכחות, בסקטור יינות אדומים סירה יתאים, פינו נואר או מרלו אך בעלי טנינים מתונים (תחושת היובש שניתן לחוות בחלל הפה מאותן מולקולות מרירות שמקורן בעיקר בזג הענב) וגם יין מבעבע יבש
  2. גבינת קומטה – גבינה יפה ושזופה (חלב בקר) מהרי הג'ורה בצרפת, מתיישנת וגם כאן זמן ההתיישנות יקבע את עוצמת הטעמים ועומק הצבע שנעים בין טעמי אגוזי לוז לחמאה חומה ועם זאת לכולן טקסטורה חלקה (אף פעם לא גרגרי) יחד עם טעמים מאוזנים בין מתוק, מלוח וחמצמץ. היין – ריזלינג או גוורצטרמינר יבש ומתובל מאלזס, שנין בלאן או שרי יבש, גם שרדונה קרמי ללא השפעת חבית נוכחת יתאים בהחלט.
  3. גבינת פטה – גבינה יוונית מחלב צאן. קרמית, עשירה, מעט מתפוררת, עשבונית, מלוחה ומעט חמצמצה. היין – יין לבן בעל גוף קל ומעודן למשל סוביניון בלאן או פינו גריג'יו איטלקי הם התאמה מוצלחת למליחות ולחרפרפות של גבינת פטה.
  4. גבינת גורגונזולה– גבינת בקר כחולה מהאזורים לומברדיה ופיימונטה. גורגונזולה 'טבעית' מציעה גבינה בוגרת עטופה בחריפות, מליחות וטעמים מורכבים. היין – יין קינוח למשל 'טוסקנה וין סנטו' או ריזלינג מבציר מאוחר ישתדכו היטב לכדי טעמים מנוגדים שיציתו בחלל הפה את בלוטות הטעם הרבות. אפשר לנסות גם יינות מחוזקים כמו פורט או שרי יתאימו וירככו את חריפות הגבינה.
  5. גבינת מוצרלה– גבינה צחורה בעלת מרקם קרמי, ניחנת במתקתקות חלבית בעלת עוצמה קלה. היין – יינות לבנים קלים למשל מזן פיאנו די אבלינו בעל ארומות מעודנות, גם ורמנטינו בעל חמיצות טובה וניחוחות מודגשים וגם פינו גריג'יו לא מחייב ישתדכו היטב.

בהצלחה.

להזמנת סדנת יין וגבינות לחברות או לפרטיים, צרו קשר כאן או התקשרו 052-3608088